India baarde al opzien met het extreem goedkope stadsautootje, de Tata Nano.
Al vallen de verkopen in Azië vooralsnog tegen. Maar wat met de Nano kon,
moet ook kunnen in het segment van de Sports Utility Vehicles (SUV), in
Nederland ook wel bekend als de P.C. Hooft-tractor.
Tenminste, dat denken ze bij de Indiase maker van terreinauto’s en bussen
Mahindra. Die kocht afgelopen jaar de Koreaanse SUV-maker Ssangyong en
inmiddels werken de twee aan een mini-SUV in een geheel nieuwe klasse, zo
meldt de Indiase krant The
Economic Times.
Spotprijs SUV
Hoewel Mahindra het bestaan van project S101 niet officieel wil bevestigen,
heeft The Economic Times tal van details te melden. Het gaat om een auto die
tussen de 300 en 400 duizend roepie moet kosten, ofwel maximaal 5.800 euro.
De mini-SUV krijgt in India een 1,2 liter benzinemotor of een 1,5 liter
dieselmotor en moet binnen 26 tot 28 maanden uit Mahindra’s fabriek in de
Indiase stad Chakan rollen. Parallel komt ook een versie voor Ssangyong.
‘Compact project’
Aan het project werken honderd ingenieurs en de mini-SUV is eerste auto
waarbij de technische expertise van Ssangyong wordt ingezet door de Indiërs.
De woordvoerder van Mahindra hield zich tegenover The Economic Times nog op
de vlakte. Sprake zou zijn van een ‘compact project’ waarvan de commerciële
en technologische haalbaarheid nog vastgesteld moet worden.
Ssangyong is overigens ook in de Benelux actief. De import wordt verzorgd door
de Belgische distributeur Alcopa. Die biedt in Nederland op de SUV-markt de
Korando en de Rexton aan. De midsize Korando heeft een startprijs van 31
duizend euro.
Nano in Nederland
De circa 2.000 euro kostende Tata Nano is nog niet in Nederland beschikbaar.
De Stichting Blij dat ik Rij liet afgelopen maart een individuele testkeuring
uitvoeren door de RDW. De rem- en stuurinrichting, het hang- en sluitwerk en
de brandstoftank van de Nano kwamen door de keuring. Een ontbrekend
mistachterlicht, naar links schijnende lampen en de absentie van een spiegel
links vormden nog onmisbare verbeterpunten voor de meest uitgeklede versie
van de Nano.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl